Posledně jsem psala o kreditní kartě, jako o nástroji k vybudování úvěrové historie, která se může hodit při následné žádosti o hypotéku. Tohle kouzlo zvládne i ta nejzákladnější verze kreditní karty (banka ji má často takto oficiálně pojmenovanou – jako „basic“).

Pokud se vám ale podaří splnit obvykle (alespoň) jednu ze tří podmínek, které si stanovuje banka, máte nárok požádat o prémiovou, případně exkluzivní, verzi bankovnictví, k níž náleží i prémiová kreditní karta. Právě její výhody mě přesvědčily používat kreditku i nadále, ač svůj hypoteční účel dávno naplnila.

Mou nejoblíbenější výhodou byly až do nedávna vstupy do letištních salónků. Vlivem těhotenství, respektive mateřství, a zejména kvůli korona pandemii mi vstupy zdarma pro rok 2020 kompletně propadly. Mrzí mě to i z důvodu, že jsem si za poslední roky „propracovala“ systém na zaznamenávání počtu vyčerpaných vstupů na jednotlivých kartách. V domácnosti jich máme totiž více, a bylo těžké jen v hlavě uhlídat, aby se zbytečně nepřečerpal počet (= nedoplácel) na jedné kartě, když na další ještě volné vstupy zbývaly.

S cestováním se pojila bohužel má druhá nejoblíbenější služba zdarma, a to prémiové cestovní pojištění vztahující se i na zbytek rodiny. Limity pro plnění jsou totiž v nadstandardní výši. Z této kategorie mám osobní zkušenost s hlášením pojistné události v rámci pojištění storna letenek a zájezdů:

Jako správný #kolenovrt jsem vyhledala nejlevnější možnou letenku do Porta, poprvé přes portál Kiwi.com, bohužel s RYCHLÝM přestupem v Londýně. Zakoupená letenka byla skutečně nejvýhodnější, dokonce přesně časově odpovídala prodlouženému víkendu, na něhož navazoval i státní svátek. Před mateřskou jsem ještě optimalizovala i čerpaný počet dní dovolené. Plánování mi vyšlo parádně – zarezervované auto na celou dobu pobytu s vyzvednutím přímo na letišti, zakoupená první noc v Portu, rezervace dalších dní na venkově mezi vinicemi v penzionu na četná doporučení mých kamarádů „tam prostě musíte!“.
Realita byla bohužel odlišná hned od nástupu do letadla na Ruzyni. Už během vzletu mi bylo jasné, že ihned po přistání v Londýně žhavím telefon s asistenční linkou a začínám vyřizovat náhradní řešení. Navazující letadlo totiž odletělo, aniž by naše pražské dosedlo. Střídavě jsem volala s Kiwi operátorem (který díky jejich garanci musí nabídnout novou letenku, případně zařizuje hotel a kryje náklady spojené s přerušením cesty) a s asistentem od své banky, abych se informovala o nároku na náhrady.
Ten samý den bohužel už žádný let z Londýna plánovaný nebyl. Kiwi nám tedy nabídlo hotel přímo na letišti Stansted, což mě rozhořčilo, že přeci nebudu trávit svůj den dovolené na hotelovém pokoji, že jedeme do centra a na zítřejší let se vrátíme na vlastní náklady (tyhle náklady totiž kryje prémiové pojištění ke kartě). Kiwi operátorka nám přislíbila zařízení letenky na druhý den a nabídla rozpočet na ubytování, které si můžeme sami vybrat, klidně ve městě. My si tedy udělali okružní procházku po Londýně a přespali v takovém hotelu, který bych si za normálních okolností nemohla nebo spíš ani nechtěla dovolit.
Následující den mě ale čekalo další nepříjemné vyjednávaní, náhradní letenka totiž byla z jiného nízko-nákladového letiště na druhé straně města, z Gatwicku. Tuhle informaci nám už bohužel zapomněli sdělit, naštěstí to bylo prokazatelné i ze záznamů hovorů se zákaznickou podporou. Chtělo se mi brečet a hlavně křičet! Ale rozhodla jsem se, že si zařídím vlastní štěstí v neštěstí.
Nakonec to byl tedy čtyřdenní pobyt v Londýně na účet Kiwi a pojišťovny. Kiwi proplatilo veškeré ubytování a diety. Pojistné plnění ve výši 10 000 Kč na osobu nám pokrylo všechny jízdenky – na letiště, i MHD, storno první noci v Portu (,viniční penzion mi vyšel vstříc a nenárokoval si žádný ušlý zisk), storno půjčovného auta, nevyužitou letenku z Londýna do Porta a zpět. A pozor, na to jsem nejvíce pyšná, i kašmírovou šálu z COSu, neboť byl v destinacích patnáctistupňový teplotní rozdíl, a potřeboval jsem teplé oblečení.

Jak si teď vzpomínám na další výhody, tak možnost vybírat ze všech bankomatů na světě zdarma (z debetní karty vydané v rámci prémiového účtu) s omezením přeshraničního pohybu kvůli koroně bohužel také na nějaký čas není aktuální.

Dalším benefitem je i pojištění osobních věcí a karet, ale to musím „zaťukat“, že zatím nebylo třeba. Pojištění kryje náklady na pořízení ztracených klíčů, komplet peněženky, brýlí nebo telefonu, notebooku či kabelky.

Některé prémiové balíčky nabízí navíc i pojištění internetových rizik, pojištění odpovědnosti nebo pojištění právní ochrany. Dále prodloužená záruka na zboží placené příslušnou kartou. Obvykle je nabízen i vlastní slevový program nebo jednorázové akce u partnerů.

Pokud jste dosud o výhodách neměli tušení nebo jste právě zatoužili po jejich získání, mohu vás nasměrovat na ČSOB Premium, Českou Spořitelnu – Erste Premier nebo Reiffeisenbank – prémiové bankovnictvíl. Našla jsem i „top nabídku“ od KB, ale ta nezahrnuje salónky. A u dalších bank byly výhody skoro zanedbatelné.